تبلیغات
عقل سرخ - اسامی پیامبران در قرآن کریم
عقل سرخ
هر که شد محرم دل در حرم یار بماند ............................... وان که این کار ندانست در انکار بماند

اسامی پیامبران در قرآن کریم

دوشنبه 26 تیر 1396

نویسنده: علی یوسفی مداح | طبقه بندی:علم و دین، کلام و عقاید، حدیث، 


     در قرآن كریم از بیست و پنج پیغمبر نام برده شده است كه عبارت‏ اند از:

   محمّد صلّى اللّه علیه و اله و سلّم، آدم، ادریس، نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل،اسحاق، یعقوب، یوسف، ایّوب، شعیب، موسى، هارون، یونس، داود، سلیمان، الیاس، الیسع، زكریا، یحیى، عیسى، ذو الكفل (صلوات اللّه و سلامه علیهم)

تبصره: الیاس همان ادریس است زیرا آن حضرت را ظهور و غیبت بوده است، أعنى دوبار مبعوث شده است یك بار پیش از غیبت كه ادریس نبىّ بود، قوله (تعالى): وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِیًّا (سوره مریم، آیه 58)، و زمان غیبتش سیصد و شصت و پنج (365) سال بوده است، و پس از آن به اسم الیاس رسول ظهور فرموده است، قوله (سبحانه):

وَ إِنَّ إِلْیاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ‏ (سوره صافات، آیه 124). و حضرت ادریس جدّ نوح نبیّ بوده است (سلام الله علیهما)


فصوص الحكم شیخ اكبر محیى الدین طائى حاتمى بیست و هفت فص است و هر فصّ آن به نام یكى از انسانهاى كامل كه از هر یك تعبیر به كلمه شده است، و در هر فص سلطان و محور بحث یكى از امّهات و اصول معارف مهمّ و اصیل عرفانى قرآنى است. و آن بیست و هفت انسان فصوص كه به نام هر یك فصّى جداگانه است بیست و سه نفر آنها از انبیاى یاد شده در قرآن كریم‏اند كه یسع و ذو الكفل در آن نیامده‏اند، و چهار انسان كامل دیگر به نامهاى شیث و عزیر و لقمان و خالد علیهم السّلام‏اند به نام هر یك فصّ مستقل است.

فصّ چهارم فصوص الحكم فصّ ادریسى است، و فصّ بیست و دوم آن فصل الیاسى است، و جناب شیخ اكبر در اوّل فصّ الیاسى فرموده است:

إلیاس و هو إدریس علیه السّلام كان نبیا قبل نوح و رفعه الله مكانا علیّا ... ثم بعث إلى قریة بعلبك و بعل اسم صنم، و بك هو سلطان تلك القریة، و كان هذا الصنم المسمّى بعلا مخصوصا بالملك ....

این كمترین در تعلیقه‏اى بر اول فصّ ادریسى گفته است:

ادریس علیه السّلام هو اخنوح رفع إلى السماء بعد ثلاثمائة و خمس و ستّین كما فى هامش نسخة مخطوطة من المصباح الصغیر للشیخ الطوسى (قدّس سره) موجودة فی مكتبتنا؛ و هذا

هزار و یك كلمه، ج‏5، ص: 144

الفصّ یتكرّر ذكره الشریف فى الكتاب- اعنى فصوص الحكم- أیضا و هو الفص الإلیاسى، و لهذه الكلمة شأن لیس لغیرها، و یمتاز هذا الفصّ عن غیره بما یحتاج بیانه الى مرشد یرشدك الى أسراره.

و نیز در تعلیقه‏اى بر اول فصّ الیاسى گفته است:

قوله إلیاس و هو إدریس علیه السّلام ...، قال (عز من قائل): وَ زَكَرِیَّا وَ یَحْیى‏ وَ عِیسى‏ وَ إِلْیاسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ* وَ إِسْماعِیلَ وَ الْیَسَعَ وَ یُونُسَ وَ لُوطاً وَ كلًّا فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِینَ‏ (الأنعام، 86 و 87) وَ إِنَّ إِلْیاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ لا تَتَّقُونَ أَ تَدْعُونَ بَعْلًا وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقِینَ اللَّهَ رَبَّكُمْ وَ رَبَّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِینَ فَكَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ وَ تَرَكْنا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏یاسِینَ إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِینَ‏ (الصافات، 124- 133) وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِیًّا (مریم، 58)؛ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِدْرِیسَ وَ ذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِینَ‏ (الانبیاء، 86). الرسالة أعلى رتبة من النبوة، و ادریس علیه السّلام كان قبل الغیبة نبیا و بعد الظهور صار رسولا و سمّى إلیاس بقرینة الروایات المرویة فى المقام و قد ذكر عدة منها عبد الغنى النابلسى فی شرحه على هذا الكتاب اعنى فصوص الحكم.

و قول الیاس علیه السّلام لقومه‏ أَ تَدْعُونَ بَعْلًا یجدیك فى فهم كلام الشیخ حیث قال: «بعث إلى قریة بعلبك الخ».

و اعلم أنّ الباب الثانى من كتاب كمال الدین للشیخ الصدوق أنما هو غیبة ادریس علیه السّلام و ظهوره المرویة عن الامام الباقر علیه السّلام على التفصیل فراجع؛ ثم التدبر فى الآیات المذكورة لعلّه یهدیك الى أسرار لطیفة فى المقام. و الله هو الهادى.

موضوع این كلمه كه غیبت حضرت ادریس نبى علیه السّلام و بعد ظهور آن جناب به اسم الیاس رسول است، مورد اتفاق فریقین از عامه و خاصّه است و صحف تفسیرى و جوامع روایى هر دو فریق دو شاهد عدل‏اند. و غرض و نظرم در این كلمه به غیبت حضرت بقیّة اللّه و تتمة النبوة، امام عالم انتظام و امان اهل الأرض، خاتم الأولیاء على الاطلاق، خلیفة الرحمن و صاحب الأمر و السیف و الزمان،

هزار و یك كلمه، ج‏5، ص: 145

كلمة الحق و لسان الصدق، قائم آل محمد ابو القاسم محمد بن الحسن العسكرى مهدى موعود مظفر منتظر (علیه الصلاة و السلام) است كه ظهور شخص واحد در دو صورت است چون ظهور ادریس علیه السّلام در صورت الیاس با بقاء اول به حال خود بدون لازم آمدن نسخ و فسخ.

و چنان كه آن حضرت را شباهت با ادریس نبىّ علیه السّلام است با تنى چند از انبیاى دیگر نیز هست كه در ابیات ذیل اشارتى بدان مى‏شود. اى عزیز رساله نهج الولایة این كمترین، حائز اهمیتى بسزا در امر غیبت آن جناب و وجود انسان كامل در نظام أحسن وجود است؛ این رساله هم در مجموعه یازده رساله فارسى راقم، و هم جداگانه مكرّر در مكرّر به طبع رسیده است، و چنان كه در آغاز آن گفته‏ایم این رساله سالكان قاف قلب و قلم را آیتى بسند است، و بر شاهق طود معرفت رایتى بلند؛ هم در جواب سائلان لسان صدق و ناطق حق است، و هم در خطاب طالبان فصل خطاب و صوب صواب.

امّا ابیات موعود، در بند شانزدهم اثر قیّم دفتر دل گفته‏ام:

امام قائم آن سرّ الهى‏

 

پناه جمله از مه تا به ماهى‏

ولیّ ختم مطلق آن جناب است‏

 

كه جان پاك او امّ الكتاب است‏

ز نسل فاطمه بنت رسول است‏

 

همان امّ ابیهاى بتول است‏

سمّی حضرت خیر الأنام است‏

 

قیامش در جهان حسن ختام است‏

در او جمع آمد از آیات كبرى‏

 

ز موسى و ز عیسى و ز یحیى‏

ز خضر و یونس و ادریس و الیاس‏

 

امام عصر خود را نیك بشناس‏

حسن باب است و نرجس هست بامش‏

 

میم و حا و میم و دال است نامش‏

حسن بادا فداى خاك پایش‏

 

كه باشد خاك پایش توتیایش‏

امام عصر و میر كاروان است‏

 

هر آنچه خوانمش برتر از آنست‏

مرا چون نور خورشید است روشن‏

 

كه عالم از وجود اوست گلشن‏

چو اسماى الهى راست مظهر

 

كه از دیگر مظاهر هست برتر

ترا باشد یك قسطاس اقوم‏

 

كه قطب عالم است و اسم اعظم‏

 

 

 

 كلمه 467

هزار و یك كلمه، ج‏5، ص: 146

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :